نشانه شناسی آگهی های برنامه کودک تلویزیون ایران با تاکید بر تبلیغات مواد غذایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در دنیای امروز انسان‌ها محیط پیرامون خود را با استفاده از ابزارهای مختلف شناسایی می‌کنند.یکی از ابزارهای مهم برای شناخت محیط پیرامون، رسانه‌های جمعی است.رسانه‌ها در جوامع الگوی اجتماعی و فرهنگی جامعه را برای مخاطبان برجسته می‌کنند و در پذیرش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش مهمی ایفا می‌کنند.کودکان نیز یکی از مخاطبانی هستند که از همان ابتدای سن کودکی با توجه به ویژگی‌های رسانه‌های جمعی در معرض مستقیم رسانه‌های جمعی،بخصوص تلویزیون قرار می‌گیرند و با توجه به ویژگی‌های تلویزیون به عنوان رسانه سرد،زمانی را که آنها صرف تماشای تلویزیون می‌کنند به مراتب بیشتر از سایر فعالیت‌هاست.تبلیغات در رسانه‌های جمعی ایران به‌عنوان یکی از مهمترین منابع درآمدی است و بخشی از محتوای برنامه‌های تلویزیون ایران را تبلیغات تشکیل می‌دهد. همچنین یکی از ابزارهای بازاریابی شرکت‌های مختلف در دنیای امروز تبلیغات برای گروه سنی کودکان و خردسالان است.به همین دلیل مقاله پیش رو با استفاده از روش نشانه‌شناسی بارت معانی نهفته تبلیغات مواد غذایی شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را قبل،حین و پس از پخش برنامه کودک و نوجوان در نوروز 99 بررسی کرده است.داده‌های به دست آمده نشان داد مصرف گرایی و سبک زندگی لوکس و مجلل،طبیعی‌سازی پرخوری و استفاده از غذاهای چرب، برساخت گرایی نقش‌های جنسیتی مردانه وزنانه از جمله مهمترین دلالت‌های معنایی ضمنی در آگهی‌های مورد بررسی بوده است.

کلیدواژه‌ها